Advokáti díky digitalizaci získají možnost dálkového nahlížení do spisu. Rovněž dojde k vyšší předvídatelnosti soudního rozhodování.
Také vás vytáčí, kolik případů si tu soudy přehazují jako brambor, dokud nevychladne? Zaveďme standardy, které posílí důvěryhodnost justice.
Pravomocný verdikt v kauze Rath trval 7 let.[48] Máme dvakrát více trestních řízení delších 2 let než v Rakousku[49] a soudům věříme o třetinu méně.[40] Problém jsou nepředvídatelnost, přepinkávání případů a průtahy.[41] Za rok 2018 stát zaplatil na odškodnění 367 milionů korun.[42]
Dobře fungující soudy kultivují podnikatelské prostředí a pomáhají férovým vztahům i ekonomice.[43]
Justici důvěřuje v České republice 56 procent občanů, a to navzdory nestabilní správě, kde se ministr ve volebním období čtyřikrát vyměnil[12], a nepodloženým výpadům od ministryně Benešové.[7, 45]
Ačkoliv zákon ministerstvu ukládá dohled nad průtahy[10], kontroly probíhají jen na základě stížností.[11] Na soudech nejsou jednotné a vyhodnotitelné standardy včasného vyřízení věci, počtu přípustných odročení či vracení věci. Sporné případy trvají dlouho, než projdou skrz všechny instance, a někdy se opakovaně vracejí. Šéfové soudů hlídají „čárky“ a věci starší 2 let. Počet nedodělků starších 2 let je dnes 22 000 civilních (5 procent), 3 000 trestních (4,5 procent) a 2 400 (25 procent) správních.[52] EU doporučuje zveřejnit cílová časová období pro vyřizování věcí.[51]
Česko nemá na rozdíl třeba od Nizozemska, kde jsou lidé s justicí spokojenější, písemně podchycený systém kvality.[9] Spokojenost uživatelů nezjišťuje vůbec.[50] Ministerstvo nemá přímou zkušenost s prací soudů. Chybí zde instituce, která by se věnovala justici jako systému a kde by soudci sami dbali na kvalitu a přenášeli zkušenosti do zlepšení zákonů a vnitřních postupů v justici.[13] Stát nemá jasné postupy např. pro délky trestů, aby bylo rozhodování předvídatelné. Kvalitu ovlivňují i další faktory, např. dobíhající obměna soudců[36] či příliš komplikovaná soudní soustava. Tvoří ji čtyři úrovně a nad to ještě Ústavní soud.[14] Procesní předpisy jsou zastaralé (z 60. let) a prošly 100–120 novelami. K tomu navíc umožňují obstrukce a právní kličky a nemyslí na digitalizaci řízení.
Pokud je soudce kárně odsouzen za kárné provinění, ve většině případů ministerstvo neuplatňuje odpovědnost za způsobenou škodu – tu pak hradí převážně daňoví poplatníci.[15]
Chceme dobře fungující soudy, které chrání občany a firmy před nespravedlností. Zlepšíme rychlost, předvídatelnost a kvalitu justice. Na šéfy soudů navrhneme důvěryhodné a kompetentní soudce. Inspirujeme se státy, kde má soudnictví vysokou důvěru jako Rakousko a Nizozemsko.[40]
Pro nás pro všechny
Rychlé, kvalitní a předvídatelné soudy zlepšují prostředí pro podnikání, posilují vymahatelnost práva a napomáhá ekonomickému růstu.[27]
Pro živnostníky a podnikatele
Řádné a rychlé fungování soudů pomůže poctivému podnikání, zkrátí čekání na sporné pohledávky a zlepší plnění dluhů.
Advokáti díky digitalizaci získají možnost dálkového nahlížení do spisu. Rovněž dojde k vyšší předvídatelnosti soudního rozhodování.
Uchazeči získají jasná a jednotná pravidla pro jmenování soudcem. Soudcům bude zajištěn předvídatelný kariérní postup.
Díky standardům kvality, kvalitní správě soudů a zjednodušení soudní soustavy stoupne předvídatelnost soudního rozhodování.
Měření rychlosti soudců už mnoho let funguje v Německu.[47] My zatím nechceme soudcům předepisovat přesné lhůty, co jim má jak dlouho trvat, jako to mají v Německu. Prozatím jim jen chceme poskytnout srovnání, jak stejná věc trvá dlouho kolegům řešícím obdobné věci. Srovnání proběhne u velkého počtu věcí, aby mělo vypovídající hodnotu. Pochopitelně systém umožní vyloučit průtahy způsobené účastníky řízení. Systém kvality se nebude zaměřovat pouze na rychlost, ale i kvalitu, např. počtem rozhodnutí, která finálně obstála u vyšších instancí. Určitě ale chceme nastavit cílová časová období, aby se například snížil počet nevyřízených věcí starších 2 let ve správním soudnictví z 25 procent na méně než 5 procent.
To určitě nechceme. Alfou a omegou je pro nás nezávislost a nestrannost soudců. Kvality nelze primárně dosahovat represí. Za důležitější považujeme dobrý výběr, vzdělávání a vedení, nicméně nelze zavírat oči nad tím, pokud dojde k vážné chybě, která může někomu zkazit život. Proto přísně respektujeme to, že pokud soudce pochybí, pouze trestní nebo kárný soud ho může odsoudit. Do této kategorie patří i justiční excesy, které jsou kárným proviněním. Pouze u soudců, kteří již byli sami odsouzeni a za které stát musel zaplatit náhradu škody z peněz daňových poplatníků, budeme pečlivě zvažovat, zda je na místě požadovat regresní úhradu škody, jako to dělají zaměstnavatelé v jiných profesích. Výše tohoto regresního nároku je u nedbalosti zastropována na 4,5 násobku platu soudce. Ve skutečnosti se však regresy téměř neuplatňují, ačkoliv stát uhradí ročně přes 300 milionů korun škody za průtahy a nezákonná rozhodnutí.[42]
Za socialismu byly soudy úzce provázány s komunistickou stranou a do funkcí se člověk dostal za stranickou angažovanost spíš než za schopnosti. Mezinárodní organizace doporučují[31], aby bylo jmenování do funkcí šéfů soudů založeno na meritokratickém principu, tedy na odvedené práci a osobní historii. Na ministerstvu se však dosud někdy stávalo, že lidi z ministerstva viděli jmenovaného uchazeče poprvé při jmenovacím ceremoniálu na Hradě.[32] Proto u každého uchazeče budeme ověřovat důvěryhodnost a jeho předchozí zkušenosti a chceme důsledně používat transparentní výběrová řízení. Zejména u šéfů soudů budeme důkladně zkoumat, jak si daný soudce počínal ve své předchozí funkci, a budeme požadovat průpravu ze soudního managementu. Šéf soudu má totiž rozhodující vliv na jmenování vedení soudu, na organizaci práce, řešení problémů, etiku práce i na pracovní atmosféru, a proto chceme, aby měly soudy důvěryhodné vedení.
Je skutečně pravda, že ve východní Evropě skončily rady pro soudnictví nezdarem. Je tomu tak proto, že šlo o silné mocenské orgány, které ovládli politici či na ně navázané persony.[33] Oproti tomu my chceme radu pro soudnictví, která nebude mít silové kompetence, ale bude zastřešovat soudnictví jako systém, bude se zaměřovat na nastavení standardů kvality pro občany.[34] Toto je tzv. slabý či severský model, který doporučují i autoři studie na toto téma u Nejvyššího správního soudu.[35] Nezávislost soudnictví spočívá v tom, že každý soudce je odbornou a nezávislou autoritou, nikoliv v jejich kolektivní reprezentaci.[37] Jmenování do rady upravíme tak, aby tam politici nemohli dosazovat svoje koně, ale aby ke jmenování byla potřeba souhra s jinými odbornými institucemi podobně jako ve zmíněném Nizozemsku. Podrobnosti o tomto záměru jsou v našem odborném podkladu.[38]